Print Page   |   Contact Us   |   Sign In   |   Register
Community Search




Jesper Søgaard
Share |


Jesper dimitterede som biløkonom i 2009

Mens Jesper gik i gymnasiet, havde han et fritidsjob hos sin nuværende arbejdsgiver, Autohuset Vestergaard i Vejle. Her gik han og klargjorde bilerne og gik til hånde i autohusets salgsafdeling.

Det banede vejen for, at Jesper kunne få en praktikplads, som er nødvendig, inden man starter på studiet til biløkonom.
Casper Vodsgaard

I 2007 startede Jesper med at læse biløkonom på Erhvervsakademi Aarhus. Studiet er opbygget som en vekseluddannelse, hvor Jesper arbejdede om mandagen i autohuset, tirsdag til fredag var han på uddannelse, og så om søndagen igen på arbejde i Autohuset Vestergaard.

- Studietiden på erhvervsakademiet var meget spændene. Vi var den største årgang biløkonom studerende, og selvom vi var mere end tyve studerende, havde vi et meget fint sammenhold på tværs af årgangen. Blandingen af teori og praksis passede mig fint, for fem år på Handelshøjskolen udelukkende med teori, det var ikke lige noget for mig, fortæller Jesper.

Solgte Ford i USA

Jesper praktikophold var 5 uger i New Port Beach, Orange County, CA. Det er en lille forstad, der ligger ca. en halv time syd for LA. Jesper var sammen med sin studiekammerat Peter i praktik hos Theodore Robins Ford, der er en meget gammel og anerkendt Ford forhandler. De har solgt Ford biler siden 1923.

Under Jespers og Peters praktikforløb fulgte de de forskellige afdelinger – salg, finansiering, service/værksted og reservedele, alt sammen for at lære lidt mere om de måder en amerikansk bilforretning bliver drevet på. Ligeledes fulgte Jesper tæt, hvordan de markedsførte sig, og hvad de gjorde for at tiltrække kunder i et område, hvor der inden for en radius af 20 km., lå mere end 40 bilforretninger. Der var hård kamp om kunderne, der i stigende grad blev mere og mere intens, da salget var drastisk dalende (det var i 09, hvor finanskrisen var hård ved den amerikanske bilindustri).

- Mine erfaringer fra min praktiktid i USA inddrog jeg så i min hovedopgaver, som jeg lavede for min daværende arbejdsgiver – Autohuset Vestergaard, Horsens. Min opgave bestod i at øge kendskabsgraden af bilmærket Fiat i Horsens og omegn. Dette udmundede i en komplet markedsføringsplan for filialen for det kommende halve år, baseret på kundeanalyser, som jeg havde foretaget blandt vores nuværende, men også tilfældige/potentielle kunder, siger Jesper.

Fagene på biløkonom-studiet supplerede godt med Jesper arbejde, og nu hvor han er koncernmarketing ansvarlig, har han virkelig brug for sine fag fra studiet såsom markedsføring, strategi og økonomi. Jesper har i dag det overordne ansvar for markedsføring i personvognsregi i koncernens otte filialer, der er placeret i trekantsområdet og på Fyn.

Supergodt sammenhold og netværk
- Vi havde et supergodt sammenhold på studiet både på og udenfor skolen. Vi fik etableret et godt netværk, som jeg har glæde af i min nuværende stilling. Jeg mødes privat med flere af mine studiekammerater og fordi de sidder i lignende stillinger hos andre bilforhandlere, har vi et netværk, hvor vi kan tale om forskellige problemstillinger og spørge hinanden til råds.

Brug af sociale medier 
Jespers markedsføringsopgaver spænder lige fra udformning af direct mail kampagner, både på print og online til al kommunikation og indhold på koncernens hjemmeside og på sociale medier som facebook og Youtube.

- Vores strategi på de sociale medier er, at vi skal være synlig, mindre højtidelig og bruge det som et forum, hvor vi møder vores kunder i øjenhøjde, og hvor vi interagerer og sparer med dem. Det er på de sociale medier, vi kan skabe lidt kant i forhold til vores almindelige avisannoncer, forklarer Jesper.

Videreuddannelse
Jesper sidder i den heldige situation, at han har det job, han hele tiden har drømt om. Han arbejder med de emner som interesserer ham allermest, men for at få endnu flere kompetencer har Jesper tænkt på at videreuddanne sig og tage en HD i markedsføring.

Fremtiden for en virksomhed som Autohuset Vestergaard vil, ifølge Jesper, være at blive ved med at forbedre deres kerneområde – det at sælge biler – men samtidig udvikle interaktionen mellem køberne og virksomheden.

At udvikle fora på de sociale medier hvor man ”binder” kunderne tættere til virksomheden, er noget Jesper gerne vil være med til at udvikle og have som fokusområde.










 





Sign In


Calendar