Print Page   |   Contact Us   |   Sign In   |   Register
Community Search




Klaus Jorlet Kjær
Share |

En sælgers vej er uransagelig

Chefkonsulent i Business Relations på Erhvervsakademi Aarhus, Klaus Jorlet har til EAlumne fortalt sin historie om, hvordan han efter endt uddannelse som Akademiøkonom i 1997 har arbejdet i seks store virksomheder i Europa og store dele af Asien. Nu sidder han og arbejder med rådgivning og afsætning af uddannelser til virksomheder på taktisk/strategisk niveau.

Inden Klaus var færdig med uddannelsen røg han første gang til udlandet i en stilling som salgsansvarlig i Sydtyskland for tøjproducenten Red & Green. Det første halve år arbejdede han ihærdigt på at lære tyskkundskaber, opbygge forhandlernettet samt skrive sit afgangsprojekt

- Det var en hård start det første halve år. Selvom jeg havde lidt forhåndskendskab til tysk, var der et stort spring til at tale forretningssprog, og så i München, hvor der er en svær bayersk dialekt, fortæller Klaus.

Som dansk sælger i Tyskland, oparbejdede Klaus helt naturligt et stort netværk af andre danske sælgere, bosat i Tyskland. Via netværket blev han kontaktet af møbelvirksomheden R. Randers.
Hos R. Randers skulle Klaus opbygge en salgsorganisation med distributører og forhandlere, som skulle dække Tyskland, Østrig og Schweiz.

- Gennem målrettet salg, solid licitationsindsats og en række professionelle kontraktforhandlinger, lykkedes det at øge omsætningen med mere end 40% i løbet af de første to år, og fundamentet til en stærk position på specielt det tyske marked var skabt.

Efter nogle år i det tyske besluttede Klaus at bygge på sit teoretiske fundament med en BA I Heidelberg i International Marketing und Unternehmenkommunikation. Efter 5 spændende år i Tyskland kom Klaus hjem til Danmark, hvor han fik muligheden for at erhverve sig en MBA i stratetisk management fra Aalborg Business Institute.

I 2004 sagde Klaus op i R. Randers da han blev tilbudt en stilling som Salgsdirektør for Douglas Parfumeri, som er Europas største parfumekæde med ansvar for at ekspandere kædens aktiviteter i Danmark. Parallelt stiftede han sin egen lille virksomhed - Jorlet og Kjaer. Virksomheden er en paraplybetegnelse for en række business units med blandt andet investeringer i ejendomme i Berlin, import af luksusbiler fra Tyskland samt salg af design møbler og brugskunst.

- Da jeg startede hos Douglas havde man allerede åbnet tre butikker, som ikke gik særlig godt. Men i løbet af tre år kom der sorte tal på bundlinjen samt åbning af to nye butikker. Det lykkedes at øge kendskabsgraden med 25% på landsplan og vi fik over 1700 nye kunder.

Ind fra sidelinjen fik Klaus et nyt tilbud om at blive eksportchef for Fredericia Furniture, som var et drømmejob En møbelvirksomhed som sælger store klassiske møbler af blandt andet Børge Mogensen og Nanna Ditzel. Klaus skulle bygge eksportdelen op fra grunden og etablere nye forhandler- og distributøraftaler.

- 1½ år gik, krisen kom i slutningen af 2009 og virksomheden tabte 40 mil. Kr. i omsætning på et år. Størstedelen kom fra eksportmarkedet, som nærmest lukkede helt ned. og virksomheden blev nødt til at skære kraftigt ned, og jeg blev derfor fritstillet.

I 2010 startede Klaus som Key Account Manager i virksomheden Sourcebynet med hovedsæde i Singapore. Virksomheden arbejder med sourcing i møbelbranchen og omsætter årligt for ca. 1 mia DKK.

- En af virksomhedens største kunder var tyske Bettenwelt – et datterselskab af JYSK – som jeg fik ansvaret for mht. fastlæggelse af produktsortiment, logistik, optimering af alle samarbejdsprocesser samt koordinering af virksomhedens sourcingkontor i Asien med fokus på opfyldelse af kravspecifikationer på møblerne. Et arbejde som indebar en masse rejseaktivitet til Asien, og da salgskontoret i 2013 blev flyttet til Basel i Schweiz, takkede jeg nej, for nu gjaldt det familien. Jeg ville gerne finde et arbejde i nærheden af Aarhus, og igen fx have tid til at se min søn spille badminton.

I dag arbejder Klaus med virksomhedsudvikling i forhold til efter- og videreuddannelse og kompetenceudvikling på Erhvervsakademi Aarhus (10 minutter på cykel til og fra arbejde!).
Samtidig underviser han på markedsføringsuddannelsen, hvor de studerende får en masse nyttig viden fra et liv i diverse salgsorganisationer både i Danmark, Europa og Asien. Klaus synes, det er meget vigtigt, at undervisningen er så tæt på praksis som muligt, og nyder at kunne give sine erfaringer videre til fremtidens sælgere og marketingfolk. I tillæg til dette kører han stadig sit lille firma Jorlet & Kjaer samt sidder i et par bestyrelser.

- Da jeg skulle vælge uddannelse, var det vigtigt, at det var en kombination af teori og praksis, og så valgte jeg desuden at have fokus på det tyske marked. Det var der ikke så mange andre der gjorde, og derfor var muligheden for at finde et godt job også større.
Så et godt råd til nye studerende fra mig ville være: Bliv god til tysk! Dyrk dit netværk og husk på, at for at være rigtig god, skal man træne mere end de andre! Du skal have en vilje og styrke til at forfølge muligheder samt løbende udbygge dine faglige kompetencer, slutter Klaus.


Sign In
Sign In securely
Calendar